Hieronta

Hieronta on perinteinen, kaikenikäsille soveltuva pehmytkudoksien hoitomuoto. Sitä käytetään esimerkiksi yleiseen rentoutumiseen, kivun lievittämiseen ja lihasten huoltamiseen. Hieronta antaa hyvän olon, vähentää stressiä ja ennaltaehkäisee erilaisia vaivoja ja vammoja.

Miksi hierontaan?

Hieronta on hoitotapahtuma, jonka tavoitteena on lisätä kudosten aineenvaihduntaa ja parantaa verenkiertoa. Hierontaan tulon syynä ovat usein mm. erilaiset lihaskireydet, jäykkyydet ja akuutit tai krooniset kivut, stressi, rentoutuminen, palautuminen tai urheilijan lihashuolto.  Myös vammoista toipuminen nopeutuu oikein ajoitetulla hieronnalla.

Yleistä on myös krooninen kipu, jossa syy voi olla muualla kuin lihaksistossa. Kipu aiheuttaa lihaskireyttä ja aineenvaihdunnan heikentymistä alueella, mikä puolestaan ylläpitää jatkuvaa kipua. Kysymyksessä on siis itseään ruokkiva kipukehä, jonka katkaisemisessa hieronta on usein avuksi.

Hieronnassa käsittely keskittyy pehmytkudoksiin, joiden anatominen tuntemus on fysioterapeutin ammattiosaamisen ydintä. Hieronnalla tiedetään olevan useita fysiologisia vaikutuksia hierottavalle alueelle, mm. ihoon, rasvakudokseen, hermokudokseen, laskimoihin ja hiussuonistoon sekä imunesteisiin.

Fysiomesta suosittelee varaamaan hieronta-ajan tarpeidesi mukaisesti –

Varatessasi oikeanpituisen ajan – saat parhaimman mahdollisen avun hoidosta

45 min. hieronta-aika soveltuu esim. koko selän tai vaikean niska-hartiaseudun tilanteen tai niska-hartiaseudun ja yläraajojen hierontaan.

60 min. hieronta-aika soveltuu alaraajojen tai selän ja yläraajojen hierontaan.

Voit myös kysellä 90 min. hieronta-ajasta